Alle politiske parti i Norge legger seg erfaringsmessig til en praktisk politikk som befinner seg atskillig til høyre for hva partienes retorikk skulle tilsi.
Sosialistisk Venstreparti er i så måte ikke noe unntak fra regelen.
Akkurat som Arbeiderpartiet er Norges egentlige sosialliberalistiske parti, så er videre SV landets egentlige sosialdemokratiske parti; når vi da holder de uetablerte minipartiene utenfor diskusjonen vel og merke.
SV kommer etter all sannsynlighet til å bli straffet av sine egne kjernevelgere ved det neste stortingsvalget, og strengt tatt så har dette partiet fortjent straffen også.
Stoltenberg-alliansens politikk smaker bittert av klassesvik.
Norges egentlige sosialistiske parti Rødt vil antageligvis overta mange tidligere SV-stemmer.
I Norge er alle seriøse politikere tilhengere av demokrati.
Kun bygdeorginaler og maktglade tullebukker vil ha diktatur i landet.
Sosialistisk Venstreparti minner meg i retorikken mye om Einar Gerhardsen og hans demokratiske styre.
SV er egentlig norske sosialdemokrater.
De også.

77 kommentarer In " SOSIALISTISK VENSTREPARTI: DEN RØDE FARE? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 27th 2008 at 5:17 pm
Egentlig mye mer respekt for NKP og Rød. De sier i det minste hva de mener. SV blir et slikt parti for utdannede som forsøker å være folkelige. Omtrent som å spise hamburger med kniv og gaffel, eller pølse med brød på tvers!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 5:20 pm
HASTA LA VICTORIA SIEMPRE
.(………………/….)
. …………… /…./
……………../…./
……../´¯.I.¯`./..
…./… I….I..(¯¯¯`.
….\_________.·´
.
….l-_-_-_-_- -l
We will never surrender
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 5:22 pm
Klassesvik sier du, jeg er ikke enig. Det forutsetter at man holder seg til de gamle tradisjonelle klasseskillene.
Men som jeg kommenterte i ditt forrige innlegg, så definerer ikke lenger vanlige arbeidere seg selv som arbeiderklasse, og da er det spm om ikke sviket er motsatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 5:32 pm
Ja denne totale forskyvingen i mot høyre i det politiske landskapet skyldes nok delvis at svært mange velgere i den norske arbeider-og-middelklassen innbiller seg sjøl at de tilhører finansklassen.
Bare vent til boligprisene i Norge synker, og det lånefinansierte luksusforbruket deres ikke lenger kan opprettholdes med sikkerhet i kunstig høye eiendomspriser.
Da vil mange mennesker i Norge komme ned igjen på jorda; men faren er at disse folka rekker å stemme Frp inn i regjeringskontorene før de innser denne vrangforestillingen om at de sjøl er finansfolk.
*¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯| ___.___ |¯¯¯|___¯/_
*__________| |______||__________|
*OO ?- OO¯¯¯¯OO – O¯¯¯¯O – OO°O°°
Og forøvrig mener jeg at datalagringsdirektivet må ødelegges.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 5:38 pm
Vi er alle sosialdemokrater, for å si det med Einar Førde.
Men du? Den midtstillingen av teksten gjør at sarte sjeler som undertegnede sliter med å få flyt i lesingen. Og det synes undertegnede er litt leit, for du er jo en gringo med hode på skuldrene. Eller halsen, alt ettersom.
Selvfølgelig _kan_ jeg løse problemet mitt ved å kopiere teksten din inn i f eks notepad og lese den der. Men gidder jeg det? Næh.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 5:40 pm
#2.1
Kanskje det smarteste arbeiderpartiet har klart å gjøre, er å få folk i Norge til å tro de er rike. Med kjennskap til ‘postnummer’ som IG og W6 forstår man hvor latterlig det hele er.
Men for heller å se på noe konkret som det ikke gjøres noe med: Boligprisene er for høye. Alt for høye. Selv med dagens kollaps.
Dersom man forbyr lån med løpetid på mer enn 10 år, hadde man enkelt sluppet dette. Selvsagt har man da glemt at det er staten som eier bankene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 5:42 pm
Sorry – men no can do
Jeg synes at midtstillingen ser kult ut.
Image is everything
(_8(|)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 5:46 pm
Glemt eller “glemt” ja (*^_^*)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 5:57 pm
SV har gjort et mesterverk ved å komme i regjering…. Halvorsen har gjort en bra jobb….
finnes det en politikk foruten den praktiske….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 6:08 pm
Nei praktisk politikk er det som teller.
Men å konsekvent alltid bruke feilaktig retorikk kan sammenlignes direkte med å bruke villedende reklame.
Eller å lyge som vi sier på godt norsk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 6:12 pm
#5b
nå har du sikkert sett noe fra SV i opposisjon – og noe fra SV til valg….
nå er SV i regjering ….
det er 3 forskjellige ståsteder, EL….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 6:16 pm
Aye.
Og man kan bare være jomfru den første gangen.
Nå vil alle lettvinte løsninger i fra SV for all framtid klinge særdeles hult.
Slik også Krf-retorikken vi nå hører om en bedre eldreomsorg i Norge også klinger hult, etter årevis med budsjettmessig sveltihjel under Bondevikingene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 6:22 pm
#6b
El…
Eldreomsorgen er ikke det minste bedre nå… glem Bondevik……tenk nå…
leste nettopp om en 76-åring som ikke kunne regne med å få dusje i sommer pga mangel på ferievikarer….
husk : det finnes en ferielov som gir arbeidgiver rett til å fordele feriene ..
men de gjør det ikke….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 6:30 pm
Nei eldreomsorgen “skinner” ikke akkurat under Jens Stoltenbergs styre nå, men det er likevel min (subjektive) oppfatning at vi på golvet erfarte mye hardere nedskjæringstider under kommando av Kjell Magne Bondevik.
Dette gikk hardt ut over både personale og brukerne av våre tjenester.
Sorry – mine erfaringer i den praktiske virkelighet kan ingen blåruss-teori få meg til å oppgi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 6:42 pm
#7b
SV var som FRP i dag – en masse forslag -men ingen politisk virkelighet å forholde seg til…
Synes fortsatt at KH har gjort en bra jobb…..
men bondevik og den regjeringen kommer ikke tilbake…
og jeg håper at Hansen kan gjøre noe med dette.. .ellers får han hørt det….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 6:46 pm
#7
hun var 74 !
sry
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 7:28 pm
Bondevikingene er historie. Heldigvis.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 7:35 pm
(*^_^*)
Like ille.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 7:37 pm
Dusje?
Jeg trodde man skulle dø når man var 74 jeg. Sendes til limfabrikken eller noe.
Alle dyr er like!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 7:41 pm
Men noen er litt likere enn andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 6:29 am
Og så sier de: satsning på ditt, satsning på datt, satsning hit, satsning dit..Og det eneste merkbare de får til er økte avgifter. De sier: vi skal øke avgiftene. Og det merker folk. Denne satsningen er gjentatt så mange gang at vi ikke bryr oss lengre. Det er tomt prat, grøt. Hva er viktig for et land? Produksjon og en sunn økonomi. Kristin doblet vinkvota som takk for at hun ble “valgt” inn i regjering. Det er så enkelt…så tvers igjennom banalt gjennomsiktig. Så begynte hun å herje med bilavgiftene. Diselbiler ned, årsavgift opp, partikkelfilter, diesel opp osv. De må ha det ustyrtelig morsomt der de sitter å leker med arbeidsfolks økonomi. Men hvorfor? For å bevise noe? For å leke seg ut av regjering?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 8:43 am
“Alle politiske parti i Norge legger seg erfaringsmessig til en praktisk politikk som befinner seg atskillig til høyre for hva partienes retorikk skulle tilsi.”
Jepp, med unntak av partiene på høyresiden, der er det motsatt.
Nå er jeg ganske liberal selv, men jeg synes allikevel det er noe vakkert ved å se stadig nye generasjoner idealistiske unge politikere få drømmene sine knust på Løvebakken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 3:50 pm
Sitat: “Og det eneste merkbare de får til er økte avgifter”
Absolutt. Og der ligger kimen til en heidundrende jallafest på ytre høire ving i 2009.
Ja ting er faktisk banalt gjennomsiktige og enkle.
Så enkle at akademikere ikke ser det.
Akademikere forakter det enkle.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 4:02 pm
Gråt ikke mer Argentina
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 4:10 pm
Husk at SV sitter i regjering med SP..
og AP… fra til tider sterk opposisjon
til samarbeid med et borgelig parti
og et tidligere folkeparti….
alle – om noen – kan ikke få hele kaka – ikke engang et helt stykke….
den største taperen er AP – hvis politikk er i ferd med å forsvine….
desverre..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 4:23 pm
SV er et parti stiftet av utbrytere fra venstresiden i Arbeiderpartiet, og het opprinnelig SF ( sosialistisk folkeparti ). SV er tuftet på NATO/USA- motstand, og til dels Det kommunistiske manifest, skrevet av Marx og Engels.
http://www.marxists.o...
http://www.akp.no/hef...
http://no.wikipedia.o...
http://nn.wikipedia.o...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 4:27 pm
#14
men hva gjør SV av i dag – i regjering..
praktisk politikk er det som teller….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 4:31 pm
#15.
SV hevder sin posisjon som et sosialistisk, menneskefiendtlig part. Ved å stadig gjøre det verre for lavtlønte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 4:38 pm
#16
jeg tror – som Leon Bodd i sin tid – at en ordentlig oppgradering av G (grunnbeløpet) er en vei å gå.
Det vil selvfølgelig koste – men hvorfor skal vi ikke – som du sier – kunne oppgradere de lavtlønte…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 5:19 pm
If you ride with`em you hang with`em.
I en flerpartiregjering så står alle de deltagende partiene ansvarlige; for absolutt all den politikken som regjeringen til enhver tid fører.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 5:19 pm
jo jo…historie…men det var før det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 5:20 pm
Aye. SV er sosialdemokrater, men nekter selv innbitt på dette fakta.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 5:21 pm
Tull.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 5:28 pm
Utbetal anstendige lønninger til alle arbeidsfolk, og gjør videre arbeidsplassene levelige for de samme arbeidende folk, så skal vi få se at trygdekøene i landet minker fort.
Trygdekøene i Norge er blårussens indirekte verk, ja, selveste kronen på deres gjerning siden høirebølgen på 1980-tallet.
Men rødrussen og påstått “latskap” får skylda.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 5:38 pm
off topic….
dagens musikk-tips
hadde tenkt å ta Cream
men bestemte meg for denne….
http://www.youtube.co...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 5:52 pm
la la la la låååla
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 28th 2008 at 5:58 pm
El..
ser du likhet i teksten med et norsk GP-bidrag ????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 3:49 pm
Selveste E-jå lelåle låle lå lå lelåa?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:05 pm
hehe… The Kinks og Sami Ædnan
Hvilken assosiasjon!
Vet der hvilket band som har mest lala i seg, fra midtdelen av låta og utover?
Det var vel denne fra 71, det vel?
Marc Bolan & T Rex – Hot Love
http://www.youtube.co...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:07 pm
Det der var kun halve låten, btw
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:13 pm
#14.5
Motbevis det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:21 pm
Det gjelder også punkt 16
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:23 pm
#20
bra låt da, Eti….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:28 pm
jada btidag!
Jeg bare lo litt av sammenlikningen, assosiasjonen over til den ovennevnte Grand Prix låt
mvh
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:29 pm
Aye
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:29 pm
Historie er historie.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:30 pm
SV-folk er fint i stand til å svare for seg sjøl vet du
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:31 pm
#24
Er du fornøyd med svaret jeg gav deg vedr. Rakettskjoldet, forresten btidag?
- Svarte iallefall så godt jeg kunne i det øyeblikket jeg skrev
mvh
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:35 pm
#26
har ikke lest… har som sagt besøk…
og det er varmt…:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:37 pm
#25
mest som en assosiasjon til El’s svar
i #18b
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 4:40 pm
#23
Så hvorfor svarer du ikke da?
Og når det gjelder punkt 14, du vil vel ikke ikke påstå at sosialistene i Norge har basert sin politikk på USA ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2008 at 6:37 pm
Det er for varmt til å tenke akkurat nå i Stavanger
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2008 at 11:58 am
Arbeiderklassens lek med lån og kreditt for å opphøye egne liv i luksus kommer til å sørge for at skillene forsterkes om vi får en uønsket bastardregjering.
Med det sagt, så mangler dagens politikk de riktige sluggerne fra gamle dager. Gro, Thorbjørn og Yngve er erstattet med Jens og Jonas. Det nærmeste vi kommer i dag, skal jeg ikke en gang snakke høyt om.
Når det gjelder praktisk politikk, så har vi kun et fullgodt regjeringssamarbeid her til lands.
Når opposisjonens største partier viser sin økonomiske uenighet offentlig i den grad de gjør, er det fabelaktig at det i det hele tatt vies en tanke til en mulig valgseier neste høst.
I tillegg holder jyplingen stand på meningsmålingene samtidig som flere og flere fagorganiserer seg. Rekk opp hånda alle dere som ikke har lest partiprogrammene..? Hvor mange fagorganiserte i offentlig sektor stemmer på Høyres antatte partner in crime..? Nei du, det er ikke mange. For et år siden var det 6% i Norsk Jernbaneforbund som tenkte tanken.
Skjønt, det er rettmessig illustrerende om man ser på innholdet i landets største avis, og det faktum at ingen “kjøper” Se&Hør. Vi alle leser det bare hos tannlegen og frisøren.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2008 at 5:46 pm
Det er sånn det går når man kommer i regjering – man kan love mye, men sier stortinget nei så blir det nei. Men å gå utenom stortinget (som frp vil) vil også være det samme som å gå utenom folket (det er dårlig demokrati.)
Så egentlig har vi oss selv å takke kanskje?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 7:12 pm
Mye er ennå idet uvisse. Hvordan reagerer folk på pensjonskandalen på tinget, for eksempel, i valget 2009? Her er alt åpent.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 7:14 pm
Kollektiv avstraffelse? Njaaa. Som folk er vi selvsagt ansvarlig for stortingets sammensetning, men som individer kan vi ikke pålegges noe “moralsk” ansvar utover det som blir gjordt eller ikke gjordt av vårt eget parti som vi stemte på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 7:24 pm
Tror jammen du er inne på noe her, Gringo. Jeg er enig.
Er ikke ordet “sosialisme” i ferd med å miste/endre betydning? Det er noe som skurrer når Carl I Hagen snakker om “ikke-sosialistiske” partier. Lenge har jeg slitt med å forstå hva “sosialisme” _egentlig_ er, med bakgrunn i SVs politikk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 7:39 pm
For Høire + FRP + KRF er nok det aller meste såkalt “sosialisme” tror jeg
Jeg liker best å dele norsk politikk opp i moderate og reaksjonære parti.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 7:45 pm
El….
reaksjonær betyr bakstreversk…
men det visste du vel….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:00 pm
Høire + FRP + DLF + KRF + Demokratene + Fedrelandspartiet + Kristen Samlingsparti
Glemte jeg noen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:04 pm
(A)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:07 pm
#33b
hvorfor er det da ytterste venstre som bruker dette ordet…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:08 pm
Har du sagt (a) får du si (b)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:11 pm
Norge har jo etter min mening ikke noe ytre venstre lenger, men selve ordet reaksjonær er beskrivende og bra, og burde absolutt blitt brukt oftere i den politiske debatten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:13 pm
El….
har du et bra musikktips for kvelden ??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:16 pm
ps….
‘Kun bygdeorginaler og maktglade tullebukker vil ha diktatur i landet’
Er Rødt et demokratisk parti ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:20 pm
Jeg er i det melankolske hjørnet.
(Du er herved advart)
http://larshendrikhau...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:26 pm
Ja de er faktisk det, og det er lett å se når jeg leser programmet deres som ligger ute på nettet.
Men Rødt oppfatter ikke fattigdom som en “naturkatastrofe” som er uunngåelig.
Rødt oppfatter mye av verdens elendighet for styrt politikk, som kan motvirkes med en annen politikk.
Rødt setter velferd og fattigdomsbekjempelse høgt; men vil grunnleggende sett ha demokrati de også.
Er du bekymret for demokratiet i Norge burde endel utsagn i DLF og FRP vekke oppmerksomhet.
Høire har også flørtet med latino-fascismen, selv om dette antageligvis var mest for å provosere og irritere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:30 pm
#36b
Glimrende musikkvalg, El……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:32 pm
har du hørt min fav for tiden.. i samme stil….
http://www.youtube.co...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:32 pm
Ja ingen kan blues som Housemartins, selv om de ikke spiller blues.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:37 pm
Ei flott soul-greie
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:37 pm
#37b
vi er ikke en øy ….
verden er kompleks..
Rødt deltar ikke i denne verden…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2008 at 8:43 pm
Jeg kommer neppe til å stemme på Rødt, men jeg synes at partiet er ett velmenende og anstendig parti, som må tåle mye uberettiget kritikk og mistenkeliggjøring.
Ikke sutrer de noe særlig om det heller, imotsetning til FRP.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 9th 2008 at 12:03 am
hmm.. rød og farlig sier du? jeg er ikke overbevist.. erna solbergs feilslåtte retorikk gjør seg dårlig som overskrift til dette innlegget..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 11th 2008 at 3:01 pm
Lar du Erna lede ditt lys? Come on glory…
HASTA LA VICTORIA SIEMPRE
.(………………/….)
. …………… /…./
……………../…./
……../´¯.I.¯`./..
…./… I….I..(¯¯¯`.
….\_________.·´
.
….l-_-_-_-_- -l
We will never surrender
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 13th 2009 at 6:33 am
SV er helt klart et sosialdemokratisk parti, slik jeg definerer det.
SVs utfordring er selvfølgelig st de i en regjeringskoalisjon må inngå kompromisser.
Det må jo alle partier nå.
Så spørs det om de hadde fårr gjennom flere av sine primærstandpunkter ved å stå utenfor regjering som støtteparti til en ren AP-regjering.
Det er så mange strukturelleføringer i samfunnet utenom regjeringskontorene og stortingssalen at det dessverre er vanskelig å gjennomføre en politikk helt etter partienes ønsker.
Skal Rødt få vesentlig innflytelse, må det skje noe dramatisk.
men jeg håper at Rødt får stortingsmandater.
Det trenges venstreopposisjon til regjeringen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende