Arbeiderpartiet: Smak på navnet.
For ett vakkert og talende navn det er; og så sårt og intenst Norge kunne trengt ett politisk parti som brydde seg om det norske arbeiderfolkets interesser.
Merkelig nok har vi i Norge ikke lenger ett eneste etablert politisk parti som er merkbart opptatt av hvordan den arbeidende kvinne og mann egentlig har det i landet vårt; eller ett eneste etablert parti som på noe som helst vis er synlig opptatt av hva arbeiderfolket måtte mene om det ene eller det andre.
Vi ser at skvaldreklassen gjør sitt aller beste for å stigmatisere den norske arbeiderklassens personlige vaner og deres hverdagslige bekymringer; og der jobbes nå videre intenst og inderlig fra øvrighetens side med det å få sabotert arbeiderklassens kanskje fremste kommunikasjonskanal, som er bloggingen.
Den stadig mer marginaliserte norske arbeiderklassen reagerer nå omtrent som urbefolkninger flest i verden: med sinne og bitterhet.
Når man er bitter og sint er ikke alltid det rasjonelle den mest påfallende egenskap vi utviser i tanke og handling.
Sånn er det bare med den saken.
Arbeiderpartiet virker anno 2008 mest opptatt av utenrikspolitikk og velferden for arbeiderklassen globalt; noe som absolutt er en edel tanke men likevel en heller lite egnet strategi til å skaffe partiet nye velgere.
Alle korrupsjonsskandalene vi har erfart opp gjennom årene i U-hjelpen generelt, men kanskje aller mest den offentlige fortielsen og hemmeligholdelsen av de nevnte skandalene, har bidratt til at å kjempe politisk for økt U-hjelp ikke lenger er en vinnersak for AP nå; men heller er blitt til det stikk motsatte.
Mislykket U-hjelp og forsøk på hemmeligholdelse av mislykket U-hjelp kan faktisk ikke skyldes på Fremskrittspartiet.
Dette forstår arbeiderfolket, selv om skvaldreklassen ikke gjør det.
Knefall for terrorisme og selvforherligende verbal glansvask har heller ikke skaffet AP nye venner iblandt arbeiderklassen.
Dette er en hån mot arbeiderklassens intelligens.
Stoltenberg-alliansen har hittil gjordt fint lite i retning av å gjøre ende på den typisk norske semi-korrupsjonen og dette fakta har heller ikke gått arbeiderklassen hus forbi.
De rike er rikere nå enn under selveste Kjell Magne Bondeviks vanstyre; og undersøk gjerne selv om denne påstanden medfører riktighet.
Er dette fakta eller fiksjon? Jeg kjenner meg på sikker grunn.
Kristenmannsterging har nok heller ikke skaffet AP mange nye venner.
Det er all mulig grunn til å advare mot den stadig voksende fremmedfrykten i landet vårt; men denne ytterst irrasjonelle frykten dempes slett ikke ved å gjøre Norge om til en internasjonal fristad for alle verdens frittgående voldsmenn, allverdens krigsforbrytere og andre kriminelle.
Den oppgitte trettheten og bitterheten vi nå erfarer iblandt Norges arbeidende befolkning, kan ved neste stortingsvalg gi seg utslag i tidenes høyrebølge; noe jeg finner det alldeles tragikomisk å se.
Arbeiderklassen vil straffe Arbeiderpartiet med å skyte seg sjøl i foten.
Bitterheten fanges godt opp av Frode Larsen i minipartiet Sosialdemokratene.
Stem heller på Sosialdemokratene enn på Fremskrittspartiet dersom målet er å straffe Arbeiderpartiet.
Da blir forkastelsen rettet i mot Bygdø-eliten i AP, og ikke rettet i mot den sosialdemokratiske ideologi.
Gjett hva som ville svi mest?

28 kommentarer In " DET NORSKE ARBEIDERPARTI: DEN FALLENDE KJEMPEN? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 26th 2008 at 5:09 pm
takk, El….
AP har tapt på sitt regjeringssamarbeid.
De må som du sier passe seg.
Og jeg regner med at de vil gå til valg på samme konstellasjon som sist.
Desverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 5:26 pm
Meget godt skrevet Gringo og jeg er enig med de fleste av dine refleksjoner. Snakk om å være fullstendig i utakt med og likegyldig til velgerne sine. Snakk om å gå til valg og avgi så mange klare løfter som en etter en blir brutt uten at ett øye blunker. Ingen ydmykhet, ingen bakkekontakt. Folk er lei løgner.
At de rikere blir rikere syns jeg ikke er det verste. Det er at de fattige blir fattigere, takket være en regjering som holdt fanen høyt hevet over de som alt sliter mest, og har blitt spyttet i tryne av samme regjering på veien.
Sørgelig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 5:34 pm
Ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 7:12 pm
Aye. Det vil de nok. Dessverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 7:13 pm
Aye. Sørgelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 7:14 pm
*¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯| ___.___ |¯¯¯|___¯/_
*__________| |______||__________|
*OO ?- OO¯¯¯¯OO – O¯¯¯¯O – OO°O°°
Og forøvrig mener jeg at datalagringsdirektivet må ødelegges.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 7:46 pm
Veldig bra vurdering av hva som er ståa i den såkalte arbeiderklassen i Norge i dag.
Problemet utover dette er dessverre at altfor få vil erkjenne at de faktisk tilhører arbeiderklassen. Du har de satte, de som kjøpte hus for 300 000 for 30 år siden, og som nå sitter på et nedbetalt hus til 5-6 mill, som kjøper hytte på Hafjell til 5 mill, og som er mer opptatt av renteøkninger og fortsatt oppgang i eiendomsmarkedet, aksjekurser og slikt, enn det som egentlig er deres kjernevirksomhet – arbeidsinntekt.
Så har du alle disse akterutseilte ignorantene, de lavtlønnede, som ikke har utdannelse, men jobber på bensinstasjoner og i kassa på RIMI – den virkelige arbeiderklassen. Påfallende mange stemmer på FrP, i likhet med trygdede og andre vanskeligstilte. Det MÅ jo skyldes uvitenhet.
I likhet med deg så frykter jeg et skikkelig brakvalg for FrP neste høst, og med dem i førersetet vil nok mange merke at eventyrpolitikken går mest utover dem selv.
Håpet får være at det kanskje kan føre til en ny politisk oppvåkning her i landet, hvilket vi virkelig trenger.
Uansett så håper og tror jeg at gode innlegg som dette kan få folk til å åpne øynene. Alle innlegg, og også utspill fra politikere, hvor velgerne til FrP blir stemplet som idioter, rasister og fascister virker bare mot sin hensikt.
Det som imidlertid bør skje snart, ikke minst fra ledende politiker, er at man bringer debatten ned på et reellt nivå. Man prøver å skape kunstige fronter, som folk ikke opplever i hverdagen. Bare det at du snakker om Bondeviks vanstyre er et eksempel på hvor virkelighetsfjern debatten egentlig er.
FrP er fullt ut i stand til å vanstyre dette landet, i det deres politikk er radikalt annerledes enn de aller fleste andre partiers. Men en sentrumsregjering, i mindretall, tuftet på kompromisser og hestehandler både til høyre og venstre, er ikke et godt eksempel på vanstyre.
Derfor må Kolberg og andre sosialister snarest lage sin egen kode, og ikke være opptatt av FrP`s – koden deres har ennå ikke åpnet statskassens vel voktede skatter.
Tommelen er selvsagt i denne sammenhengen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 8:07 pm
Ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 8:09 pm
Hei hei hei – en kommentar som kunne vært et eget blogginnlegg
Joda: Ordet vanstyre er vel kanskje å gi etter for bitterheten min i forhold til Bondevikingenes helsepolitikk.
En bitterhet som vokste seg fram av å se på at den eldreomsorgen jeg engang var stolt av å jobbe i bli ødelagt av blårussens virkelighetsfjerne matriser.
La oss heller si en gjerrig politikk da?
Vanstyre får vel være forbeholdt brukt om den politiske situasjonen i Russland, Kina og Zimbabwe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 8:11 pm
HASTA LA VICTORIA SIEMPRE
.(………………/….)
. …………… /…./
……………../…./
……../´¯.I.¯`./..
…./… I….I..(¯¯¯`.
….\_________.·´
.
….l-_-_-_-_- -l
We will never surrender
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 8:17 pm
Jada, det har jeg hørt mange ganger. Min interesse ligger i å diskutere, og slarve med andre bloggere, ikke å ha fine statistikker å vise til – slik mange her på vgb er opptatt av.
Noen ganger så blir kommentarene så lange og omstenelige at de kunne stått som egne innlegg.
Men hyggelig at du setter pris på tbm!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 8:34 pm
Jeg bare skummet igjennom innlegget. Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg.AP gikk mot høyre i Stoltenberg I regjeringen, det ble AP straffet for ved at SV fikk større oppslutning. Ved siste valg så gikk AP til venstre, mens SV gikk til høyre.Håper jeg ikke forvirrer noen.Det er bedre å stemme SV enn å stemme sosialdemokratene. Det er den eneste måten AP lærer at de er et sosialdemokratisk parti og ikke et sentrumsparti.Forøvrig mener jeg at sentrumt er dødt i dagens politiske Norge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 8:42 pm
Problemet er at de etablerte politiske partiene tiltrekker seg mennesker som søker makt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 26th 2008 at 9:17 pm
#8 ÅS
Hvilket er enestående i norsk sammenheng, eller?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 12:38 am
AP på vei ut ?
Svaret er ja, de stiller sjeldent opp til kamp
når FRP entrer banen.
FRP har nesten fritt frem i media og da blir det deretter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 7:54 am
Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger.
Hadde jeg ikke vært det så tror jeg nok at jeg ville latt kommentarfeltet vært stengt.
Og VGB har alltid hatt en stor styrke: folk er villige til å kommentere her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 7:59 am
If you ride with`em you hang with`em.
Småpartiene SV og SP bør straffes som den integrerte del av Stoltenberg-alliansen de faktisk er; slik også Krf og Venstre i sin tid ble straffet for det å støtte opp om Høire under Bondevik.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 8:02 am
Oi. Beste innlegg jeg har lest på lenge
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 8:03 am
(ein tummal fyr dein (ps: fiktiv dialekt))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 8:03 am
Maktgleden er også en egenskap vi kan bruke i mot dem.
Storfolka er livredde for å miste sin makt og sine privilegier.
La oss gi dem en grunn til å frykte oss, ved å gjennomføre en politisk uroaksjon under det neste stortingsvalget.
Terror uten vold
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 8:04 am
Tror ikke det nei
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 8:05 am
Frp alene på banen?
Ikke så lenge blogging finnes og jeg lever.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 8:06 am
Danke schön
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 8:07 am
Eik briskur meg i gleda og kjeta
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 10:12 am
Bra skrevet. Men jeg vil legge til en ting, alle dere som frykter en Høyrebølge, har vi det så bra nå ?
Bare siste år har antall fattige økt med 22000 personer.
Veiene er dårligere enn noensinne, og det er drept 40% flere i trafikken enn på samme tid i fjor.
Antall konkurser har økt med 25% i forhold til samme tid i fjor.
Renta fortsetter å stige, og vi står foran et mulig boligkrakk. Byggebransjen har problemer.
Drivstoffprisene har skutt i været, her kunne staten kompensert ved å senke avgiftene. Mange har null alternativ til bil, og med økt rente på toppen blir dette DYRT for veldig mange. Flere transportfirmaer ventes også å gå dukken, da kontraktene deres er basert på dieselprisen slik den var for et år siden, og kun tatt høyde for normal prisvekst.
Sykehuskøene blir enda lengre. Sykehusene må legge ned avdelinger.
Jernbanenettet er en vits, likeså veinettet.
Samtidig har den norske stat aldri hatt mer penger, og har aldri hatt så mange tomme svømmebasseng…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 27th 2008 at 1:36 pm
Jeg er slett ikke fornøyd med regjeringen i det hele tatt.
Men jeg tror at alt blir flerdobbelt verre under Frp og Høire dersom de vinner valget 2009.
(_8(|)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2008 at 7:17 pm
AP ødelegges innenfra – av nettverkshoring og semikorrupsjon.
http://voxpopulinor.b...
If you ride with`em you hang with`em.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 6th 2009 at 2:51 pm
Vi har jo snart ikke “arbeidere” igjen i dette landet?
Men veldig mange som leter etter en måte å tjene masse penger veldig fort og med minimnal innsats.
Jeg tror de blir skuffet! Både over Arbeiderpartiet og drømmen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende