Jeg tror Stoltenberg-alliansen i tiden fram i mot stortingsvalget 2009 vil iverksette mange populære og sosiale tiltak.
Selv om jeg misliker kynismen og populismen i dette personlig, så har jeg ikke noe problem med å se årsakssammenhengen bak.
Ola Nordmann er dessverre velkjent for å ha en politisk korttidshukommelse på nivå med gullfisken.
Husk bare på hvordan for eksempel Dagfinn Høibråten fra Kristelig Folkeparti kritiserte Stoltenberg-alliansen for mangelfull eldreomsorg i Norge; dette mens statsministerstolen til Kjell Magne Bondevik fortsatt var varm.
Og Krf slapp unna med det i media også, så infantilt dette enn måtte virke på oppegående sjeler.
Husk at benekting er en psykologisk forsvarsmekanisme som regnes for primitiv og infantil.
Benekting brukes nesten bare av barn; og altså av norske politikere.
Jeg tror vi har mye å glede oss til når valget kommer nermere.
Jeg gleder meg fordi jeg tror jeg har rett.
*¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯| ___.___ |¯¯¯|___¯/_
*__________| |______||__________|
*OO ?- OO¯¯¯¯OO – O¯¯¯¯O – OO°O°°
Og forøvrig mener jeg at datalagringsdirektivet må ødelegges.
Noen innspill?

33 kommentarer In " STOLTENBERG-ALLIANSEN OG STORTINGSVALGET 2009 "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 6th 2008 at 5:32 pm
Jeg tror det blir umulig å få en rød regjering uten Arbeiderpartiet.
Det som er viktig er at de blå ikke kommer til makta for å rive ned den solidariske velferdsstaten.
De røde kan ikke rette opp alt etter de borgerlige på fire år.
Det er bra at de gjennomfører gode tiltak som er populære.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 5:36 pm
Stoltenbergregjeringen har jo ved et par anledninger sagt klar ifra at en del tiltak først skal innføres i 2008/2009 og som du sier – det er en årsak til det!
Og så er det mulig å innføre “korttidstiltak” som i ettertid viser seg å bli for dyre og som derfor fjernes igjen (like over valget)
Når alt kommer til alt så handler vel dette om vi har tillit til den sittende regjering? Og da skal regjeringen bedømmes ut fra Soria Moria-erklæringen og hvbordan de har innfriss de løftene de da kom med.
Ikke hva de lover å gjøre i fremtiden! Og vi skal ikke glemme at Stoltenberg selv har sagt at et “løfte” ikke er å anse som et løfte med mindre det kommer med en “GARANTI”. Og garantier har det vært lite av! Og så har vi ennå ikke sett Stoltenbergs definisjon på “Garanti”?
Det må være greit når man selv kan definere ord og uttrykk for å tilpasse det sin egen virkelighet? Til all skoleungdom: Proklamer at 4 er jevngodt med en toppkarakter!
Om folk ler av dere? det gjør ingen ting. Vi ler av Statsministerens språkundervisning også!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 5:50 pm
Vi som vet bedre må gjøre ett felles forsøk på å stanse den brune fare fra styrbord.
Aldri gi opp.
It`s not over before the fat lady sings
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 5:53 pm
Stoltenberg-alliansens store fordel kontra Bondevikingene er at deres periode ennå ikke er over.
Klokka kan ikke skrus tilbake for Bondevikingene, mens Stoltenberg ennå kan redde sitt ettermæle.
Jeg gjentar: It`s not over before the fat lady sings.
Det er slutt når det er slutt, ikke før.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 6:09 pm
Politikk = av gr. politikos, som angår byen eller staten og handler om fordeling av goder og byrder i et samfunn. (ifølge Wikipedia: http://no.wikipedia.o... )
Politiker på rent norsk er vel direkte oversatt: Løgn for å oppnå fordeler og mediadekning. (ifølge Catalyzator )
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 6:24 pm
Catalyzator er nok hakket mer oppgitt enn meg.
Vi gir oss aldri?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 6:30 pm
Hva er Stoltenberg-alliansen? En allianse som ikke har funnet sted?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 6:37 pm
Noen kaller dem “de rød-grønne” men det navnet synes jeg ikke lenger passer på denne regjeringen.
Jeg vil si at regjeringen (AP-SV-SP) ikke er hverken grønn eller rød annet enn i retorikken.
Ironisk nok minner Stoltenberg-regjeringens politikk mye om sosialliberalismen nå.
Den samme sosialliberalismen som Venstre har kastet på skraphaugen, i sin iver etter å kopiere Dlf-liberalismen til Onar Åm.
Vil du ha sosialliberalisme: Stem AP.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 9:00 pm
Stoltenberg inngår nye allianser over tid. Ikke snakk om fortiden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 9:01 pm
Og det er helt latterlig å sammenlikne V med DLF. Det er tullball.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 9:25 pm
Ja, den politiske korttidshukommelsen er virkelig forunderlig.
Det kan virke som om folk har GLEMT alt det du kaller Bondevikingene gjorde.
Så skjønner jeg jo at du mener AP er for høyrevridde, og selv om jeg er medlem i AP, har jeg ikke problemer med å forstå deg.
Problemet i Norge i dag er jo at velgerne svikter SV og Rødt.
Så kan man jo undres på hvorfor.
Jeg tror, paradoksalt nok, at noen frustrerte velgere vender seg mot det hyperpopulistiske hybridpartiet frP fordi SV ikke har ført en NOK sosialistisk politikk og ikke har hatt nok fokus på fatiigdomsbekjempelse.
Jeg ønsker at AP skal dreie den økonomiske kursen til venstre.
Jeg ønsker mer beskatning av dem som utmerket godt tåler det for at man skal ha mer til fellesløsninger og til fattigdomsbekjempelse, og jeg mener det er galt å delta i krigen i Afghanistan.
Så er det jo slik at vi lever i en global markedsliberalisme, så det er vel bort i mot umulig å føre en ren sosialistisk politikk.
Ellers er jeg enig i at vi har sett en markant høyredreining i Venstre.
Så lenge Venstre foretrekker å samarbeide med et Høyre som MÅ ha parlamentarisk støtte fra FrP, er de ikke troverdige for meg.
Så vil jeg tilføye at regjeringen er i bra rute for å gjennomføre Soria Moria.
De har faktisk gjennomført ganske mye, og vi lever jo egentlig i et land som er usedvanlig bra for de fleste.
Utfordringen er å løfte dem virkelig sliter.
Oppgjørets time kommer neste år.
Uansett er dagens regjering langt å foretrekke for alle, (bortsett fra den økonomiske overklassen, som klarer seg bra uansett), inkludert folk flest, fremfor en Høyre, venstre, Krf regjering på FrPs nåde.
MÅ vi gjennom fire marerittår med Frp for at “folk flest” skal forstå hva Frp er i praksis?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 9:28 pm
#6 Kommentar fra Anders
Så ille som Dlf synes ikke jeg at Venstre er, men bortsett fra _retorikken_ i klimaspørsmålene, er jo Venstre tapt for markedsliberalismen i FrPs og Høyres favntak.
Dessverre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 9:38 pm
Hvorfor skal jeg egentlig ikke sammenligne Jensemann med Bondevikingene?
Jeg synes selv at en sammenligning så nært opp i tid er helt relevant.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 9:39 pm
Tenker du da på retorikken eller politikken?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 9:40 pm
Jeg tror det blir drittkasting over en lav sko.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 9:41 pm
Hva vi enn gjør framover nå, så må vi aldri gi opp å få land og folk til å ta til vettet hva angår Fremskrittspartiet.
Jeg gjentar: It`s not over before the fat lady sings.
Det er slutt når det er slutt, ikke før.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 9:43 pm
Og med respekt å melde: Det kan Nordlands Trompet takke sitt eget Frp for
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 11:11 pm
#8 Starlett
Du følger ikke med i politikken. Sponheim skal på fisketur med Stoltenberg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 11:16 pm
Det hadde vært gledelig om Venstre gjenfant sin sosialliberale sjel.
Da tror jeg ett samarbeid med Jensemann kunne forløpt riktig så hjertelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 11:16 pm
Dessverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 11:20 pm
Og når det gjelder skattepolitikken er AP ikke med på øke skattetrykket. Stoltenberg vil heller ikke flå de rike som Kolberg. I teorien kan AP ta noen få milliarder fra kaksene, men så er det stopp. Næringslivet trenger stabile rammevilkår. Skatten kan ikke hoppe opp og ned. Og økt skatt gjør livet surt for dem minste bedriftene. De store klarer seg bedre. Med samme argumentasjon er det ikke lurt å senke skattetrykket heller.
Det blir nok noe i skattelette med Høyre. Men den enorme forskjellen er det ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 11:21 pm
Det er vel vanskelig å kritisere gode tiltak som kommer. Politikk bør handle om å drive med gode tiltak for folk. Dessverre ser det ut til å handle mest om taktikk og populisme. Arbeiderpartiet er verst.
Regjeringen Stoltenberg II er snart over. De har stort sett mislyktes i alt de profilerte seg med før valget. Fattigdom, rus og helse er like ille som før, ingen ny jernbane er vedtatt, miljøtiltakene utover skattlegging mangler, forsvaret er avviklet, jeg kunne holde på i timesvis.
Oppgjøret bør kanskje tas internt i Arbeiderpartiet. Kanskje bør man kaste ledelsen og få inn mennesker som er i stand til å handle, ikke bare gjøre slik reklamebyrået sier.
Jeg satser en øl på Siv. Dessverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 11:25 pm
Presset i økonomien blir dessverre mest effektivt dempet ved å ta i fra middelklassen.
Det er en av politikkens store forbannelser
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 11:29 pm
Den smellfeita dama har ikke jodlet riktig ennå.
Jensemann har mer enn ett år til for å få innertieren på plass.
Jeg tror det må være fullt mulig å temme de infantile impulsene som pr. i dag rir dette landet som ei mare.
Jeg vedder ei øl i mot Siw
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 11:29 pm
#11 fra Anders.
En klok og fornuftig kommentar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 11:31 pm
Den var ikke så verst
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 11:35 pm
#11 Kommentar fra Anders
Ap lovte jo å holde skattenivået fra 2004, altså samme skattesats som Per Kristian Foss, så de som sier at skattetrykket har øk under den nåværende regjering, tar feil.
Jeg mener imidlertid at amn kunne hatt en noe mer progressiv beskatning uten at det hadde gått ut over næringslivet.
Ap har ingen interesse av å ødelegge rammevilkårene for næringslivet.
“Skape og dele” er kanskje et klisjépreget slagord, men det er likevel en god politisk målsetning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 6th 2008 at 11:51 pm
Aye.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2008 at 8:33 pm
Arbeiderpartiet? Du mener vel Byråkratpartiet alias StatoilHydro-partiet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 2nd 2008 at 4:01 pm
Joda, de er glade i byråkrati den gjengen.
Gud forby at byråkratene måtte begynne i helsevesenet der vi hadde trengt flere folk?
Er det sånn de tenker?
Men regjeringen er jo 3 parti i felleskap.
En slags valgallianse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:16 pm
STATSBUDSJETTET 2008
Antiklimaks er vel ordet vi leter etter nå?
Et grått og fantasiløst budsjett.
Finanskrisen som oppstod etter Septemberkrakket 2008 har likevel tydelig og klart synliggjordt de store svakhetene i de politiske og økonomiske mekanismene som Fremskrittspartiet er den fremste talerstolen for i Norge.
Kanskje vi i fellesskap kan få slippe å se på at Norge blir gjordt til hele verdens klovn og narr med FRP i regjering?
Det er lov å håpe.
http://cirkus.bloggpr...
Landet vårt trenger endring – men ikke FRP
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:23 pm
#16
Det ser ut som finanseliten har spikret seg fast i alle politiske fløyer. Folket må reise seg og fjerne de politiske løgnerne ved valg av nye ikke-korrupte ledere. Ledere for folket.
Arbeiderpartiet er forresten mye verre enn FRP. De er kun ute etter stemmer, ikke etter noe annet.
http://verdenvilbedra...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 3:44 pm
VG oppnår absolutt ingenting med sensuren sin, som lenka ironiserte over.
Ja: Jeg er både matt og oppgitt; og jeg merker meg at stadig flere “stemmer” på nettet nå høres veldig “sinte” ut.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende